maandag 15 augustus 2011

Broederweekend 2011 - het verslag

Aanlegplaats voor de 1e nacht
Vanaf vrijdag de 29ste juli stond het te gebeuren; Broederweekend 2011. In Heesch kwamen we samen, kochten de C1000 leeg, en met een volgeladen wagen vertrokken we vol goede moed naar Fryslân. Het weerbericht was redelijk, kans op regen, kans op zon, maar bovenal: wind! Toch wel handig bij een zeilweekend. Eenmaal in Heeg aangekomen, konden we al snel ons jacht gaan volladen. In eerste instantie leek het nog aardig proppen, maar nadat alles een plekje gekregen had, konden we dan uiteindelijk rond 18:30 vertrekken.

Lekker weer voor een BBQ
Op het Heegermeer meteen de zeilen omhoog gegooid, en kennis gemaakt met het heerlijke zeilgedrag van een Fox22. Prima boot! Na wat gezoek, meerden we rond half 9 aan op een eiland in het Gaastmeer, om snel de barbeque aan te steken, en te hopen dat het droog zou blijven. Dat deed het, min of meer. Zodoende hadden we een lekker avondmaaltje, bij het bakken van de speklappen hebben we slechts 3 keer het dorre gras moeten blussen dus dat viel allemaal reuze mee.

Even de zooi (nu al!) fatsoeneren.

Uiteindelijk in de boot een heerlijk bed gemaakt (ruimte zat!) en op de iPhone nog een speelfilm gekeken. Een beetje behelpen, vergeleken met de installatie die we eerdere jaren hadden, maar ach, het kabbelende water om ons heen maakte veel goed.

De volgende ochtend op ons gemakje opgestaan, en onder het genot van een kop koffie, en de gebruikelijke eieren met spek de buikjes gevuld.

Mjam!
Ja hoor, de tandjes netjes gepoetst.

De route voor vandaag was eigenlijk al bekend: naar Sneek! Want daar wilden we gaan stappen. Daarom een aardige route bepaald, en onderweg gegaan. De wind was prima, en het schoot lekker op.

Heerlijk op het Heegermeer aan het zeilen

Het was goed te merken dat de Fox22 een sportieve boot genoemd wordt, regelmatig haalden we Valkjes in, en we konden goed meekomen met andere snelle zeiljachten. En ook al zijn Rob en Dennis geen echte zeilers, ze wisten de boot goed onder controle te houden, dus zo konden we wat afwisselen.

Een korte samenvatting van de barre tocht...

Verschillende oude schepen gezien
Vlak voorbij het prinses Margrietkanaal hadden we echter ineens een probleempje, we lagen plotseling stil! Jawel, aan de grond gelopen. Vervelend, want we hadden geen vaarboom aan boord. Na een kwartiertje klooien, schuin hangen, flink gasgeven met de motor, kwamen we gelukkig toch los. We stonden op het punt om onze zwembroek aan te gaan trekken....en zo warm was het niet.

Rond 18 uur arriveerden we in Sneek, en tja, dan begint de zoektocht naar een gunstige ligplaats. Het geluk was echter aan onze kant, want de havenmeester van een jachthaven dicht bij het centrum stond toevallig aan de waterkant, en vroeg of we maar 1 nachtje wilde blijven, want dan had ie nog wel een plekje. Zo gezegd, zo gedaan, en zo lagen we al snel in de "BV Sneeker Jachthaven", box 29.
Hier nog een weergave van onze tocht, die ik ook met GPS heb bijgehouden:

Dennis was aardig verkleumd, dus terwijl hij een warme douche ging nemen, zorgde Rob voor een heerlijke macaronimaaltijd. Dat ging er wel in!

Ook Rob verstopt zich in Sneek
Toen konden we er tegen. Een lange nacht lag voor ons. Een erg lege nacht, zo leek het in eerste instantie. Sneek was uitgestorven!
 Al gauw ontdekten we echter dat heel Sneek zicht verzameld had op een grote parkeerplaats,  alwaar the Pink Project een concert hield. De toegang was gratis, er was bier, en al vonden we Pink Floyd niet alledrie even goed (Alleen Marcel dus) zijn we toch nog een hele poos gebleven. Of je er nu van houdt of niet, de show was wel groots opgezet.

Maar ook aan dit concert kwam een eind, en enige blikjes bier later, belandden we in een kroeg genaamd "de Witte Kat". De muziek was niet helemaal geweldig, maar het bier was lekker, en ze waren nog lang open. Een avond die ons nog wel even zou heugen. Zeker nadat de barman nog een stukje Guus Meeuwis en zelfs Rowwen Hèze wilde draaien, toen was het compleet.
Eenmaal buiten hebben we nog kennisgemaakt met de culinaire hoogtepunten van Sneek. Shoarma, ok, dat kennen we wel, maar KIP! Die was lekker! Aldus Rob. Marcel en Dennis hebben er geen hapje van mogen proeven, en zo heeft Rob dus in zijn eentje een hele Snitser Kip opgepeuzeld.
Gelukkig konden we de boot naderhand nog vinden, en zijn we er niet vanaf gevallen.

Bruggeld in de klomp
En dan komt er een moment van wakker worden. De douche deed wonderen, de koffie en een eitje deed de rest, dus na slechts anderhalf uur waren we toch weer aan het varen. De route liep dwars door Sneek, dus veel bruggetjes en collone-varen.

Collone-varen

Het was deze dag rustig weer, dus relaxed weer richting Heeg kunnen zeilen. Een uurtje voordat we de boot moesten inleveren, was daar ineens nog zon, en zijn we dus snel nog een kleine ronde over het meer gezeild, alvorens we de boot inleverden.

Onderweg naar huis de boodschappenkrat toch nog eens geinspecteerd, en besloten dat we daarvan nog prima konden picknicken, en zo aten we langs de weg nog een lekker broodje met gebakken boterhamworst, en konden we het weekend met een tevreden gevoel afsluiten. Tot volgend jaar!

1 opmerking:

1. Hoewel het weer niet mee zat( en Dennis helemaal verkleumd is geweest; was het volgens mij een unieke aangelegenheid! Super om te lezen! volgend jaar een warmer plekje???